Cognitive Painting

Archive for the ‘Mold making’ Category

How to make your own miniature wings

Posted by Cogni den 11. august 2016

(Posten er på engelsk fordi jeg allerede hadde skrevet den på engelsk i wikien min)

Wings are expensive, but you want them. So how do you get them for less money?
I’ve found a range of options for how to do this. None of them are easy to do well with fine details, so I’m still looking around.

The easiest methods will give you flat\2D wings, which in my opinion never looks natural.

3D wings (bent wings)

  1. Green Stuff + wire, method A (3D)

    1. Make a wing frame of wire
    2. Sculpt with Green Stuff
    3. Example: http://thetyranidhive.proboards.com/thread/39416 
    4. Example: http://midwestmonsterlab.blogspot.no/2012/02/hades-vampire-lord-wip-and-green-stuff.html
    5. Example: http://www.miniwargaming.com/content/baby-orc-wyvern-sculpt An Image
  2. Green Stuff + wire, method B (3D)

    1. Apply Green Stuff to a baking sheet
    2. Thin it and smooth it out
    3. Let the Green Stuff harden for 40 minutes
    4. Make a wing frame of wire
    5. Apply wing frame to Green Stuff
    6. Put on latex gloves
    7. Fasten the wire and shape the Green Stuff with your fingers
    8. Let harden fully
    9. Example: http://mandragoreminiatures.free.fr/tutoailedragonanglais.pdf
  3. Green Stuff + Instant Mold + existing wing (3D)

    1. Use Instant Mold to make a 2-part mold of an existing wing
    2. Put Green Stuff between the finishes mold parts, press together and apply pressure for x hours.
    3. Example: http://www.ulthuan.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=37972&start=30 Image
  4. Green Stuff + Instant Mold + Magic Sculpt + existing wing (3D)

    1. Use Instant Mold to make a 2-part mold of an existing wing
    2. Mix Green Stuff and Magic Sculpt about 1-1. The result will be softer than pure Green Stuff.
    3. Put the mix between the finishes mold parts, press together and apply pressure for 8-12 hours.
    4. Example: http://masteroftheforge.com/2012/05/21/rubber-molds-green-stuff/
  5. Super Sculpey + wire (3D)

    1. Make a wing frame of wire
    2. Sculpt with Super Sculpey
    3. Bake or use heat gun
    4. Example: http://www.coolminiornot.com/forums/showthread.php?50236
  6. Super Sculpey + wire + Polymorph (3D)

    1. Make wing frame with wire
    2. Apply Polymorph to fasten pieces
    3. Sculpt with Super Sculpey
    4. Bake or use heat gun
    5. Example: http://fowlplayfilm.weebly.com/puppet-construction.html Foto
  7. Super Sculpey + wire mesh + wire (3D)

    1. Make a wing frame from wire
    2. Apply wire mesh for wing leather
    3. Fill and cover with Super Sculpey
    4. Bake or use heat gun
    5. Example: https://www.skillshare.com/classes/design/Sculpting-Creatures-and-Critters-Bringing-Your-Ideas-to-Life-in-Clay/491727686/project-guide
  8. Liquid Super Sculpey + aluminium foil + wire (3D)

    1. Make a wign frame of wire
    2. Crunch and apply aluminium to one side of wings
    3. Add Liquid Super Sculpey on aluminium
    4. Bake or use heat gun
    5. Remove aluminium foil
    6. Example: http://madsculptor.blogspot.no/2011/08/elphaba-day-2-bat-wings-and-clay.html
  9. Toy bat + epoxy (3D)

    1. Buy a halloween toy bat
    2. Cut the wings off
    3. Fasten to miniature with epoxy
    4. Example: https://rpgobsessed.wordpress.com/2011/07/07/minis-everywhere/
    5. Example: https://rpgobsessed.wordpress.com/2011/11/08/gold-dragon/
  10. Worbla + Milliput (3D)

    1. Draw wing on worbla board and cut it out
    2. Use heat gun to shape
    3. Sculpt with Milliput
    4. Example: http://atomicladies.com/how-to-make-a-judge-death-pterosaur-shoulder-piece/

2D wings (flat wings)

  1. Green Stuff + polysterene + thick paper (Flat)

    1. Cut wing skeleton from polysterene
    2. Fasten parts with Green Stuff
    3. Cut wing leather from thick paper
    4. Fasten and cover with Green Stuff
    5. Example: http://warfrog.blogspot.no/2011/10/custom-hive-tyrant-wings-pt-2.html
  2. Green Stuff + plasticard (Flat)

    1. Cut wing skeleton from plasticard
    2. Fasten parts with Green Stuff
    3. Cut wing leather from plasticard
    4. Fasten with Green Stuff
    5. Shape with Green Stuff
    6. Example: http://thetyranidhive.proboards.com/thread/43502/aleinoid-insect-wings?page=1
    7. Example: http://www.chromeminis.com/Navigering/Main%20site/gallery.htm
  3. Fimo Liquid Decorating Gel + Premade mold (Flat)

    1. Get a polymer clay mold of desired wings
    2. Add mold release
    3. Pour Fimo Liquid Decorating Gel
    4. Smooth out surfaces
    5. Bake or user heat gun
    6. Rinse and repeat for opposite side of each wing
    7. Glue together
    8. Example: http://www.ebay.com/itm/OOAK-Fairy-Faery-wings-Mermaid-Tails-By-Faith-Tillbrook-prfag-/221147467398
  4. Fimo Liquid Decorating Gel + wire (Flat)

    1. Make a wing frame of wire
    2. Lay down on heat-resistant glass
    3. Apply Fimo Liquid Decorating Gel
    4. Use a brush to shape the gel
    5. Bake or use heat gun
    6. Example: http://www.aprylian.com/tutes.html
    7. Example: http://www.ladyoftheonering.com/fairywingtutorial.htm
  5. Paper Clay (Flat)

    1. Sculpt a wing on baking paper, using Paper Clay
    2. Origin: http://rachelwhetzel.com/awww-bats/
  6. Fabric + wire (Flat)

    1. Make a wing frame of wire
    2. Apply fabric
    3. Put between two sheets of wax paper
    4. Let dry for ~6 hours
    5. Cut off excessive fabric
    6. Example: http://www.thefairiesnest.com/2009/01/wing-tutorial-at-last.html
  7. Cellophane + wire (Flat)

    1. Make a wing frame og wire
    2. Glue to cellophane
    3. Cut off excess cellophane
    4. Example: http://www.diyduet.com/2014/06/fairy-wing-earrings.html
Reklamer

Posted in Figurmaking, Fimo, Green Stuff, Instant Mold, Magic Sculpt, Sculpting, Super Sculpey | Leave a Comment »

Reaper Miniatures Kickstarter campaign

Posted by Cogni den 28. juli 2012

Du har kanskje vært borti «kickstarter campaigns» tidligere?
Det er et konsept hvor feks miniatyrprodusenter kan sette opp prosjekter hvor de ber folk om å donere penger for bestemte formål, slik som å betale for molds til nye modeller.

Avhengig av hvor mye penger man donerer til slike campaigns, så får man i retur en form for takk som produsenten bestemmer. Feks kan produsenten si at hvis man donerer 20$ så får man en modell av den nye mold’en som man donerer penger for.

De fleste campaigns har såkalte stretch-goals, som vil si at hvis de får inn mer enn x$ så vil de neste Y$ gå til formal#2 og alle som har donert så-så mye penger vil få ekstra rewards.
Feks at hvis de mottar mer enn 50’000$ totalt for sitt opprinnelige mål, så vil de neste 20’000$ gå til å lage en mold av en annen, bestemt modell, og at alle som har donert minst 20$ isåfall får en modell fra den nye mold’en

Reaper Miniatures har nylig startet en slik kickstarter campaign, hvor pengene går til å produsere molds for Bones-utgaver(altså resinutgaver) av de populære pewtermodellene dems.
For å donere penger til dette prosjektet så er det mange forskjellige rewards, og noe for enhver smak.
Reaper caps, Reaper t-shirts og modeller av ymse slag.

Når jeg skriver dette så har de allerede nådd 100’000$, de har nådd det opprinnelige målet + 3 stretch-goals, og størrelsen på rewards for 100$-donasjoner øker stadig.

Neste stretch-goal er nå en stor, decent drage!

Campaigns som dette er win-win. Produsenten mottar penger de trenger for å utvide sortimentet sitt, donørene får et fremtidig tilbud om modeller fra mold’en som produsenten ber om penger til, og hvis man donerer nok penger så får man også håndfaste rewards.
Selv har jeg donert penger for en Reaper caps so far, da jeg ikke har lyst å bruke så mye penger på en haug modeller hvorav jeg ikke liker alle – og jeg har en haug umalte figurer fra før:p

Posted in Kickstarter campaigns, Mold making, Reaper Miniatures | Leave a Comment »

Dagens erfaring om gips

Posted by Cogni den 22. desember 2011

Jeg ville selvfølgelig teste noen av idèene jeg hadde om mold making og casting.

Jeg hadde størst tro på idèen om å dekke ene halvsiden av en figur med polymer clay, så støpe gips rundt andre halvdelen, så ta ut polymer clay og pensle formgummi i første halvdelen, før jeg ville helle gips der. Da skulle jeg sitte igjen med to halvdeler av gips, som skulle være enkle å ta fra hverandre før og etter støping.

Første del gikk veldig bra. Jeg penslet vingene med formgummi, dekket ene siden med polymer clay og støpte gips rundt andre halvdelen. Støpeformen av gips ble bra.
Så var det å lage den andre delen av støpeformen.

Planen var å pensle formgummi utover den første gipsdelen, for at ikke den neste gipsdelen skulle «lime» seg fast.
Jeg hadde derimot glemt hvilken ekstrem uttrøkingseffekt gips har på formgummi. Gips tørker ut formgummi i et så ekstremt tempo, at etter 2-3 strøk hadde hele penselbusten blitt en hard klump, bokstavelig talt. Det funker ikke særlig bra å pensle formgummi med en klump av en herdet penselbust, så det ble bare å glemme.

Så testet jeg med å ha plastfolie der hvor gipsen ikke skulle feste seg. Som jeg mistenkte, så ville ikke plastfolien legge seg riktig, så det ble helt mislykket.

Jeg leste deretter på nett at folk som jobber med gips bruker matolje på utstyr som gips ikke skal feste seg til.
Derfor hadde jeg matolje i formen, før jeg helte oppi gips til del 2 av støpeformen.
Etter herding av gipsen så viste det seg at matolje-metoden ikke funker særlig bra…
Gipsen satt riktignok litt dårligere, men den hadde absolutt festet seg godt!
Så da var det å hakke løs vingene fra en klump med gips… De tålte heldigvis at jeg knakk hele formen i flere biter for å få dem ut, etter å ha hakket i gipsen en god stund først.

Synd at den første delen av formen ble helt ødelagt, for den ble jo bra.

*gruble på flere idèer*

Posted in Casting, Figurmaking, Fimo, Gips, Mold making | Leave a Comment »

Noen idèer om mold making og casting

Posted by Cogni den 22. desember 2011

Jeg fikk noen idèer mens jeg ventet på å sovne igår.
Jeg husket noen bilder jeg så en gang, av at et firma laget en ny mold av en figur, og støpte i formen. Måten de gjorde det:
Originalfiguren, en hest, ble plassert i en tett boks, med beina ned.
Boksen ble fylt med noe flytende som herdet og var elastisk. Silikon kanskje.
Etter herding hadde de en blokk med hesten inni, og de skar hesten ut.
Etter å ha fjernet hesten snudde de blokken opp-ned og satte den tilbake i boksen. Da var det åpning i toppen av blokken, der beina til hesten hadde vært.
Så fylte de støpemateriale i blokken og lot det herde.
Vips, så hadde de en kopi av hesten. Enkelt og greit.

Hva om jeg skulle prøve å bruke samme metode? Hva slags materialer ville da egne seg?
For det silikonaktige stoffet som de brukte til molden, så er det nærmeste jeg har tilgjengelig formgummi, Woodland Scenics Realistic Water og Liquid Sculpey.
Formgummi liker jeg ikke noe særlig, bl.a fordi formen stadig kleber seg sammen og endrer form med en gang jeg tar ut originalfiguren.
Liquid Sculpey må stekes, og de fleste figurer jeg ville kopiert tåler ikke steking.
Woodland Scenics Realistic Water krymper veldig mye og krever derfor stadig påfyll, men ellers tror jeg det hadde funka.
Som støpemiddel ville gips funka fint.

Så tenkte jeg på hvordan det ville funka om jeg først lagde en mold med Oyumaru, og så støpte gips rundt oyumaruformen med en åpning som er lett å ta formen ut av.
Da ville ikke støpematerialet klart å renne ut av formen selv om formen ikke var tett.

En dum ting med Oyumaru, er at det er relativt dyrt i forhold til volum. Det er ikke særlig bra for en studentøkonomi å skulle lage diverse molds med Oyumaru.
Jeg tror feks jeg har for lite av det til å lage en kopi av manticore-vingene jeg har liggende.
Men hva om jeg hadde gjort nærmere stikk motsatt av metoden overfor, med disse vingene?
Først plastfolie eller formgummi rundt vingene, og så et skall av Milliput som mold?
Siden Milliput har fast form hele tiden, så vil det dessuten gi muligheten til å enkelt lage først ène halvsiden av en mold, og deretter andre halvsiden, slik at jeg kan kopiere litt komplekse figurer.

Noe av det som tar lang tid med disse mold making og casting greiene, er dog at hele sulamitten tar mye tid for èn liten kopi. Jeg burde hadde en raskere måte å kopiere opptil flere figurer på èn gang. Et brett med molds for flere figurer. Hvordan kunne jeg gjort det?
Hva om jeg hadde tatt alt jeg ville kopiere, dekke den ene halvsiden av hver figur med en deig som ikke herder i luft (polymer clay?), lagt figurene med den siden ned på et fat, og så støpt over med gips? Jeg kunne penslet den andre halvsiden av hver figur med formgummi, for å hindre gipsen i å sette seg fast i figurene.
Så kunne jeg snudd hele sulamitten med alle figurene, tatt ut deigen som dekket halvsidene, og så støpt gips i den andre siden, igjen med formgummi som hindrer gips i å feste seg.
Dette ville være en metode som lar meg kopiere figurer med litt mer komplekse former, tynne deler og detaljer, uten at de blir sittende fast i en steinhard form.
Bruken av en ikke-herdende deig ville gitt meg nøyaktig kontroll på at ingen deler ble sittende fast inni molden.

Kort sagt så bør det gå an å bruke formgummi til å hindre moldingmaterialer til å feste seg til originalfiguren, og så lage molden til èn halvside av gangen rundt figuren. Da kan moldingmaterialet være nesten hva som helst.

Dette må testes!
Men først må jeg bli ferdig med teutoburgerskogen-dioramaet og pakke inn julegaver.

Posted in Casting, Figurmaking, Fimo, Gips, milliput, Mold making, Oyumaru, Super Sculpey | Leave a Comment »

Oyumaru

Posted by Cogni den 21. desember 2011

Atm holder jeg på å teste ut Oyumaru, og skriver notater her underveis.

Blokkene skal varmes opp i kokvarmt vann, i ca 3 minutter. Etter denne kokingen er de nesten litt rennende, og vil lett klistre seg til hverandre. Blokkene lar seg lett blandes til 1 deig.
De kan klistre seg til kasseroller etc også, så sjekk at det ikke blir sittende igjen biter.

Det at den blir klistrete gir fordeler og ulemper.
Fordeler: Deigen fester seg til figuren man vil lage mold av, og da blir molden mer nøyaktig. Materialet kopierer detaljer veldig bra.
Ulemper: Deigen klistrer seg til alt mulig av skitt, hår etc som måtte være på underlaget, i hendene dine etc. Har du katt så blir det fort diverse kattehår på\i deigen.

Deigen kjøles veldig fort, og blir raskt vanskelig å «jobbe» med. Jeg måtte koke deigen 3 ganger for å lage former til to vinger.
Det lureste er sannsynligvis å koke opp vann og deretter ha kasserollen med kokende vann ved siden av mens man jobber, og bare legge deigen oppi hver gang den blir seig å forme.

Materialet er og blir gjennomsiktig, og det har minst èn fordel. Det kan også klippes i, når det ikke er klistrete lenger.
Derfor kan man se, og klippe av, overflødig deig på molds. Avklippede biter kan kokes og knas til 1 deig igjen. Dermed blir det lettere å utnytte all deigen.

Når man lager 2-part molds med Oyumaru så vil man merke at de to delene klistrer seg sammen, så det kan bli vanskelig å skille dem fra hverandre. Det er lurt å ha en kniv til å skjære ut originalfiguren fra molden.
<- 2 part Oyumaru mold av en vinge.

Første forsøk på å lage mold, av vinger, ble mislykket.
Molden til den ene vingen ble ikke tett, og den andre molden viste at gipsen ikke klarte å holde så tynne deler.
Det var også vrient å få gipsen ut i de ytterste, tynneste krikene og krokene, spesielt enkeltfjær som skulle stikke ut fra vingen.

Jeg børstet av mesteparten av gipsen og heiv all deigen i kasserollen igjen.
Mesteparten av gjenværende gips løsnet og sank til bunns i kasserollen.
Bittelitt gips ble værende på deigen mens jeg knadde delene sammen. Det så ikke ut til å påvirke egenskapene til materialet.

Neste forsøk blir av kroppen til en mournfang:

Jeg merker at det er en utfordring å lage en mold som er tett etter man har tatt ut originalfiguren.
Av hensyn til en tett form så er det derfor neppe lurt å skjære opp formen i en rett linje tvers igjennom.
Jeg prøvde isteden å dele deigen i 3 deler som jeg brettet rundt figuren, og brettet av etterpå for å få ut figuren.
Mens jeg caster så holder jeg delene sammen med gummistrikker.

Å unngå bobler i molden etter å ha helt oppi gips, var en liten utfordring. Jeg prøvde å dunke forskjellige steder på molden, men det var ikke nok for å unngå bobler.

En større utfordring viste seg å være å unngå store, tydelige molding lines på produktet. Eneste måten å unngå dette, er logisk nok å presse deigen mer sammen rundt figuren, men ved å gjøre dette så vil også alle delene smelte mer sammen, og molden blir vanskeligere å åpne. Lurer på om dette kan fikses enkelt ved bruk av plastfolie e.l der delene skal kunne åpnes.

Jeg er glad for at materialet er gjenbrukbart, for jeg tror det er mye materiale(=penger) spart i det…

Som en liten oppsummering for idag:
Materialet gir utrolig god detaljgjengivelse og stort potensiale, men å lage en mold som er både bra og lett å bruke, tror jeg er en kunst i segselv.

Posted in Figurmaking, Mold making, Oyumaru | Leave a Comment »

Juleferie!

Posted by Cogni den 11. desember 2011

Semesterets eksamener ble fullført i forrige uke, og nå er det masse tid til figurer igjen:)

Dioramaarbeid

Jeg holder på med det andre dioramaet som skal bli julegave, som etter planen også blir tatt med til en liten, lokal malekonkurranse.
Dioramaet skal vise slaget ved Teutoburgerskogen, en viktig historisk hendelse. Hendelsen var starten på slutten av romerrikets storhetstid, og stanset romernes ekspandering nordover i Europa.
Det blir en romersk general som flykter, med germanske krigere som stormer frem fra skogen rundt ham.
So far:

Figurene jeg skal bruke er fra Warlord Games. Produsenten påstår at figurene er 28mm scale, men jeg påstår de er 20mm scale. De er en god del mindre enn andre miniatyrer jeg har.
Den romerske generalen er en figur som heter «Hold the Line».
For germanske krigere kommer jeg til å bruke «Celtic Linebreakers», for det var de mest historisk korrekte jeg klarte å finne (basert på forskjellige avbildninger av slaget).
Skogen er så langt bygget opp med gipsdeler i bunnen, en gressmatte fra random, italiensk selger på Ebay, og Woodland Scenics Realistic Water for å feste gressmatten mot «bakken» der den skal være.
Vannmaterialet har vist seg å fungere ypperlig som et lim når jeg lager dioramaer! Det er tynt nok til å sige inn i\igjennom det meste, det krymper en del når det herder, det har sterk heftelse, og dermed blir resultatet at materialet klamrer seg fast i alt mulig. Ikke er det dyrt heller, jeg regnet ut at jeg betalte ca 29kr per dl fra Maelstrom Games.
Det er moro å finne alternative bruksområder for ting:)
Ellers skal det ofc bli masse busker, blomster og div i skogen.

Converting

Igår ble jeg inspirert til å gjøre min første semiseriøse conversion.

Utgangspunktet:
En Schleich strutsefigur, som er i egnet størrelse til å være en mount. Rundt den ligger bitz som jeg tenkte kunne passe.

Jeg vil bytte ut hodet med noe tøffere. Off with it!

Først litt testing med Fimo polymer clay, for å se hvordan ting vil se ut før jeg limer det.
2 deler med hals så litt for langt ut, så jeg holder meg til 1. Så praktisk at ene hals-bitzen har sadel implementert:)
(Hodet er fra Chimera, halsen er fra Chaos Manticore)

Så var det av med Fimo, og på med lim. So much better already!
Legg også merke til at den har fått klør på undersiden av vingene:) De er fra Tyranid Trygon.

Fant ut jeg ville bytte ut beina. Først av med de gamle, som var ganske harde ved roten. Bestemte meg for å gi opp stubbene av beina, og gjemme dem bort med Milliput. Gap mellom halsdeler og kropp ble også tettet med flytende(utvannet) Milliput.
Så fant jeg ut at jeg måtte sette på en ekstra del hals allikevel, for at en rytter skal få plass til beina sine.

Neste steg blir å sette på bein fra Chaos Manticore:)

Bilder av forrige diorama

Jeg la aldri ut skikkelige bilder av dioramaet som er fullført. Here comes:

Totalt sett er jeg ikke så særlig fornøyd, dessverre.
Vannet ble stygt i kantene. Jeg håpet kantene skulle bli mindre synlige etterhvert, men dengang ei. Lesson learned. Vannstanden ble også en god del høyere enn planlagt, slik at vannskillet  ikke ser så naturlig ut som jeg prøvde å få til. Sneglen var feks ment å være høyere opp i vannstanden, og kanskje stikke litt opp av vannet. (om noen lurer: Det finnes veldig mange vannlevende sneglearter)
Jeg angrer på at jeg ikke malte øya på feen, det ble altfor hvitt og altfor tydelig.

Moro på Ebay

Jeg tok en tur på Ebay for å kjøpe mer gressmatte, og fant noen andre inteessante ting.

Oyomaru er et gjenbrukbart materiale som jeg oppdaget for en god stund siden, men det gikk i glemmeboka. En venn har akkurat oppdaget det og minnet meg på det, og nå har jeg bestilt en pakke av det.
Materialet stivner som silikon i romtemperatur, men hver gang det kokes så blir det veldig mykt. Dette gjør materialet godt egnet til mold making, og det blir veldig billig å bruke siden det kan brukes om igjen hver gang man ønsker. Med Google kan man finne flere artikler, filmer og diskusjoner hvor det fortelles at Oyomaru er bra å bruke til å kopiere bitz.

Negledesign har overraskende mye utstyr til felles med miniatyrmaling(!).
Fra før av har jeg en haug billige rhinestones i alle regnbuens farger, og et sett med små pensler som er kjempefine å male små og store detaljer med.
Nå oppdaget jeg rent tilfeldig at negledesignere også bruker stensiler for å male mønstre etc. Både negler og miniatyrer er veldig små å male på, så disse stensilene er i kjempefine størrelser!
Svært utvalg av stensiler med alle slags mønstere var det også. Jeg bestilte 1 stensil med masse mønstere på, til ca 25kr ink frakt. Hvis den blir hyppig brukt, så har jeg merket av en del stensiler til «handlelisten» min på Ebay:)

Kunstig løv er fint til dioramaer. Jeg fant en selger i Shanghai som solgte pakker med lange remser av miniatyr-løv i 1:72 scala(~25mm). Bladene sitter sammen på en måte som gjør at man kan klippe dem ut i remser, så det blir litt som slyngplanter. Hvor stilig ville ikke det vært, surret rundt et tre eller en wood elf figur?! Jeg kjøpte en pakke🙂

Posted in Øyne, Conversion, Diorama, Ebay, Fe i skogen, Fimo, milliput, Mold making, Oyumaru, Pensler, Scenery, Schleich, Terreng, Teutoburgerskogen, Warlord Games, Water effects, Woodland Scenics | Leave a Comment »

Water Effects til mold making

Posted by Cogni den 2. november 2011

Jeg nevnte tidligere at jeg ville teste Vallejo Water Effects: Transparent Water til mold making.
Idag sjekket jeg resultatet:

Formen satt ganske godt på originaldelen, og de tykkeste områdene var litt i mykeste laget innerst, så noen småbiter ble sittende igjen. Formen ble dog som forventet: Stiv, men elastisk, og mye lettere å håndtere enn en form laget av formgummi!
Så testet jeg formen i praksis, med gips:

Igjen ble det som forventet: Ikke perfekt, men mye bedre enn med formgummi!
Mold’en har holdt formen sin langt bedre enn det mold’en av formgummi gjorde.

Det største problemet ble som jeg mistenkte og fryktet: Det er vanskelig å vite at materialet sitter inntil hele originalen, og at det ikke blir små tomrom her og der.
Dette problemet tror jeg dog kan fikses uten vanskeligheter, ved å smøre noe rundt originalen før water effects klæsjes på. Formgummien kan få en kjangse til å vise seg nyttig der, for det er mye lettere å smøre formgummi utover, enn å smøre water effects utover.
Water effects’ krymping er sannsynligvis grunnen til at den også fester seg ganske godt til underlaget, hva enn det måtte være. Derfor tror jeg Water effects vil «bite» seg fast i et eventuelt lag med formgummi som man pensler på først.

En annen erfaring jeg gjorde, er at molden MÅ lages på et underlag som står imot kraften fra water effect’s krymping.
Jeg prøvde først å gjøre dette på et papirunderlag, og det resulterte i at underlaget bøyde seg og de to originaldelen ble dratt mot hverandre pga krympingen. Nå gjør jeg det på en flate av hardplast.

Til slutt tror jeg det er lurt å bygge formen lag for lag, til minst 0.5 cm tykkelse.
Lal for lag fordi det da herder mye raskere og du kan enkelt se hvor molden er tynnest.
Minst 0.5 cm tykkelse fordi en tykkere mold er stivere, og ikke forandrer form så lett mens du graver ut originaldelene.

Siden jeg totalt ble godt fornøyd med hvordan dette funka, så har jeg satt igang en ny mold med noen andre deler. Gleder meg til resultatet!

Posted in Casting, Figurmaking, Gips, Mold making, Vallejo, Water effects | Leave a Comment »

Div updates

Posted by Cogni den 26. oktober 2011

Idag fikk jeg mold#2 fra Hirts Arts, som jeg trenger for å lage vegger og egyptisk theme.

Molden er like bra kvalitet som den forrige, og fungerer overraskende bra til å lage så små detaljer som den gjør. Mange av delene er så små at jeg var redd gips ikke ville fungere, men der tok jeg feil. Den myke gummiformen lar meg ta ut bittesmå gipsdeler uten at de går istykker, så det går problemfritt så langt.
Særlig imponerende er sarkofagen jeg kan lage, som er hul og med lokk, har tilhørende mumie, og har mange fine detaljer.
Jeg trodde ikke det var mulig å lage så små, tynne og detaljerte ting med gips, så det viser hvor stor betydning mold’ens kvalitet har.

Det eneste dumme så langt er at jeg trenger 2 casts for å lage 1 vegg til det egyptiske dioramaet, og den veggen må limes sammen av mange deler. Da går det ikke fort.

Det første, lille dioramaet mitt venter fortsatt på å få vann. Så langt har jeg ventet 26 dager på å få Woodland Scenics vannflaska fra Maelstrom>.< I r not impressed. Det er bra det er lenge til jul ennå…

En morsom, ny ting er derimot at jeg har fått en flaske med Translucent Liquid Sculpey fra Ebay.
Dette er flytende polymer clay, og det gir muligheter ulikt alle andre materialer jeg har tilgjengelig.
Det kan potensielt brukes til både mold making og casting, avhengig av hva man skal caste.
Fordeler: Det blir hardt som resin, er flytende, og littegrann elastisk når det er herdet. Det gjør materialet egnet til bruk i små molds hvor gips ikke kan brukes.
Ulemper: Det må stekes i ovnen på 100 grader for å herde, noe som betyr at man bare kan lage molds av ting som tåler å stekes.

Apropos mold making så har jeg innsett en positiv og en negativ ting idag.
Den negative tingen er at jeg har brukt opp nesten hele 250ml flasken med formgummi fra Panduro, uten at jeg har fått til 1 eneste mold som jeg helt ærlig er fornøyd med.
Det siste jeg prøvde var å «bygge inn» et litt slitesterkt tørkepapir, noe som er anbefalt for å få en mer robust mold. Erfaringen min var derimot at papiret ikke ville legge seg godt nok rundt detaljer, formen ble for stiv, og det ble håpløst å få fylt\dekket alle steder det trengtes. Etter å ha tatt ut originalbitene så ville formen ironisk nok fortsatt ikke holde den opprinnelige formen sin heller…..
Jeg tror nesten man må bygge inn noe hardt som pinner i gummimold’s, for at de skal holde formen sin.
Det er overhodet ikke så enkelt som i en video jeg så på nettet. Lurer på om det er formgummien som er dårlig kvalitet ellerno.

Den positive tingen er at jeg kom på at Vallejo Water Effects: Transparent Water har flere av de nødvendige egenskapene for mold making. Jeg har lagt halvdelene til kroppen til en Khemrian Warsphinx på et papirunderlag, med utsiden opp, og dekket til helt med en god del water effects.
Hvis jeg husker riktig så tar det en uke ellerno før det er herdet, og jeg forventer at resultatet blir en lett elastisk mold som holder formen sin.

Posted in Diorama, Ebay, Figurmaking, Gips, Hirts Arts, Khemrian Warsphinx, Maelstrom Games, Mold making, Scenery, Super Sculpey, Water effects, Woodland Scenics | Leave a Comment »

Formstøpingsmaterialer

Posted by Cogni den 17. oktober 2011

Jeg har oppdatert formstøpingssiden med en liste over materialer jeg har lest brukes til å caste miniatyrer og bitz. Det var flere forskjellige materialer enn jeg forventet, which is good.

Posted in Fimo, Gips, Green Stuff, milliput, Mold making | Leave a Comment »

Formstøping

Posted by Cogni den 12. oktober 2011

Idag har jeg vært på Panduro og kjøpt gips og Fimo polymer clay.
Jeg har surfet Ebay en del etter små molds som kan lage ting jeg kan bruke som diorama accessories, og det har fått meg til å gruble mer på formstøping.
Polymers eneste store fordel i forhold til Milliput, er at den ikke herder før du steker den i ovnen. Det er heller ikke klissete å jobbe med, slik som Milliput.
Jeg har oppdaget at polymer clay er veldig utbredt til å lage molds, og jeg har funnet ut at jeg vil prøve meg på en ny formstøpingsmetode.
Tenk hvor kjekt det hadde vært om jeg kunne duplisere Warhammer bitz . Det er akkurat det jeg har tenkt å prøve på.

For å forberede meg litt, så har jeg notert litt om mold making på en egen side her.

Posted in Diorama, Ebay, Fimo, Gips, milliput, Mold making, Panduro, Warhammer Fantasy | Leave a Comment »